LAZAR - Lazarus (heb. Eleāzār, Eleazar)
polž rdeči Lazar
Polž, Shishlou Shansi, dinastija Chang 1.600 -1.100 p.n.š.,
Kitajska
Ostanki veličine Balla, potomcev starozaveznega boga – torej Arkhontov - so bili na začetku v prvega stoletja n.š. tu in tam še živi in osihajoče delujoči. Bili so duhovna središča, ki so bila med takratnimi ljudmi tradicionalno priljubljena. S strani dejanskih vladarjev pa povsem nezaželena in tako ali drugače (običajno skrivaj) napadana. Napadi so bili inovativni od uničevanja idolov, zaveznikov, oskrbovalnih poti, onečejanje podtalnice ipd. Ballova svetišča so bila tako vse bolj kraji žalosti in pričakovanja dokončne ukinitve oz. izbrisa. Ena od središč Balla je bila tudi Betanija (hebr. Bet `anijjáh ‘hiša žalosti), naselje na vzhodnem pobočju Oljske gore, 2,7 km vzhodno od Jeruzalema, v bližini reke Jordan. Danes se imenuje El Azarije - El je oznaka starozaveznega boga, Azarije pa bi fonološko lahko prevajali z kraj spopada in uničenja. Bet `anijjáh (Betanijo) je Jezus večkrat obiskal. O tem poročajo tudi evangelisti Matej, Marko Luka (Mt 21,17,Mr 11,1.11; Lk 21,37). Tamkaj je bil maziljen s strani duhovnega vodje Bet `anijjáh (Betanije) – Lazarja. Iz Betanije pa sta bili tudi Marija in njena duhovna sestra Marta (Jn 11,1). Marija je za Lazarja skrbela in ga očiščevala, Marta pa varovala[1]. Biblija Lazarja imenuje z Gospod – torej Bog. Lazar je zaradi zastrupitve hudo zbolel in na vrhuncu bolezni padel v globoko komo. Koma je v nekaterih primerih zadnja možnost ozdravitve - regeneracije. Ko je Lazar padel v komo so veliki duhovniki izkoristili priložnost in zaukazali, da ga oskrbovalci dajo v grobnico. Rekoč ker je Bog bo znal pozdraviti samega sebe... Marija in Marta ga ovijeta v Miro in druga ranocelna in zdravilna zelišča, oskrbljenega položijo v grobnico, pred katero so rimski vojaki zvalili velik mlinski kamen in prostor, ki je bil prelomnica med zdravjem in smrtjo (zdravilišče oz. grob) zastražili. Ko Jezus zve kaj se dogaja njegovemu učitelju modrosti se zjoče, jokala pa sta tudi Marija in Marta. Jezus nekaj časa ne ve kaj naj stori, nato se odloči in odide k grobnici in ukaže, da se kamen, ki je onemogočal pobeg vsakomur, ki je bil zaprt v grobnici, odstrani. S tem ko je omogočil pobeg Lazarju je podpisal svojo smrtno obsodbo in preganjanje svojega svečeniškega reda ter ukinitev reda svoje matere - Vestalk. Kot graditelj skupnega doma je reševal v tistih časih najbolj osovraženo osebo, ki jo je sploh lahko – Arkhonta. Tako on kot njegovi apostoli so bili za Lazarja pripravljeni darovati svoje življenje. Véliki duhovniki so se zbali in se tajno sestali in razpravljali o tem dogodku ter ugotovili, da se bodo izpostavili Rimljanom, ki bodo porušili svetišča in zasužnjili narod. Dogovorili so se ,da je bolje da umre en človek kot da je uničen celoten narod. Za odločitev je (z)vedel tudi Jezus in je zaradi vere pristal da postane žrtveno jagnje. Potihoma je razmišljal da se lahko zgodi čudež, saj so se v preteklosti v podobnih primerih velikokrat. Čudež pa so pričakovali tudi njegovi nasprotniki. Od dogodka, ko je reševal Lazarja naprej je Jezus napovedoval svojo smrt (glej Jn 11). Jezus je bil v grob položen ovit v povoje in mrtvaški prt zelo podobno kot Lazar, tudi vstal je od "mrtvih" podobno kot Lazar.
Grobnica Lazarusa v El Azarije (Betaniji)
Grobnica je urejena v manjše bivališče, tudi Vestalkam, ki so jih usmrtili so pred tem uredili manjša bivališča pod zemljo.
BASEN O GRABEŽLJIVCU IN LAZARJU
Zanimiva je zgodba o srečanju med Grabežljivcem (hebr. Neues) in Lazarjem (Lk 16,19). Grabežljivec simbolizira takratne dionizijanske vodje človeštva, Lazar pa predstavnik zapostavljanega, zanemarjanega in zavrženega nosilca modrosti, enega zadnjih k boleznim nagnjenega rodu Arkhontov. Grabežljivec se je oblačil v škrlat in dragoceno tkanino ter se dan na dan sijajno gostil. Pred njegovimi vrati je bival revež - Lazar in je imel po telesu polno ran. Ko sta umrla Grabežljivec kot duša stopi v Hades kjer je trpel muke, saj so ga mučili njegovi lastni grehi, ki jih je storil skozi življenje. Takrat se spomni Lazarja in ga zaprosi da ga odreši zbeganosti in razpadanja, takrat pa vidi da je Lazar ljubljenec Boga oz. njegovega velikega preroka Abrahama, saj ga vidi v njegovem naročju.
Obraz osebe, ki nekaj daruje Lazarju je obraz skrajne nejevolje. Bogataš na ni strani in revež Lazarus ujet v svoj mali svet in bolezen, na drugi.
1035-1040 n.š. Codex Aureus, narodni
muzej Nürnberg, Nemčija
Malce bolj povedna je slika iz knjige Codex Aureus. Lazar je bil za razliko od vladarjev pravičen in zato s strani Boga spoštovan.
Pod katere besede Jezusa se je lažni apostol Pavel - preganjevalec Jezusovega gibanja in naukov podpisal in si jih s tem prisvojil: »…hočem, da nenehno poudarjaš, naj si tisti, ki verujejo v Boga, prizadevajo, da se bodo posvečali dobrim delom. To je dobro in ljudem koristno.« »Kakšni bodo ljudje v poslednjih dneh: Tole pa vedi, da bodo v poslednjih dneh nastopili hudi časi. Ljudje bodo namreč samoljubni, lakomni, bahavi, prevzetni, preklinjevalci, neposlušni staršem, nehvaležni in nesveti, ubijalci dobrote (gr. blásphemoi), brez srca, nespravljivi, obrekljivi, brez samoobvladovanja, divji, brez ljubezni do dobrega, izdajalski, predrzni, napihnjeni. Raje bodo imeli naslade kakor Boga, držali se bodo zunanje oblike pobožnosti, zanikali pa njeno moč. Tudi teh se izogiblji« ipd.
[1] Beseda brat, sestra se takrat ni uporabljala kot oznaka krvnega sorodstva, ampak predvsem duhovne dopolnjujočosti, zato je mnenje, da so bili Marija, Marta, Lazar fizično bratje in sestre napačno.
Lazar - polž brez hišice, razmnoževanje predvsem hermafroditsko, simbol polža
glejte predvsem v staroegipčanskih hieroglifih.
Muzej Metropolitan, New York, ZDA
svetišče Ishtar, Persepolis, muzej Pergamo Berlin
Le kaj simbolizira polž?
Stopnišče, Vatikanski muzej, Citadela,
Rim
Polžasto stopnišče, Templarska cerkev Tomar, Portugalska (slika na skrajni desni, levo Vatik. m.)
Meroe, Kush, Sudan, 800 p.n.š. - 280 n.š.
|
Hetitska cerkev, 1.500 p.n.š., Bogazkoy, muzej Ankara, Turčija |
Zgornja upodobitev hetitske cerkve je datirana s 1.500 pred novim štetjem. Miniaturen prikaz cerkvice govori o tem, da je svetišče poleg turna imelo tudi polžast zadek. Simbolična debla pod stolpom in spodsekan zadek pa povesta, da se je cerkvica lahko premikala s potiskanjem preko pred njo položenih hlodov. Za časa Mojzesa je "bog"stanoval pod šotorom in se je tako lahko pogosto selil. Za časa Hetitov, torej par stoletij pred Mojzesom, je "bog" stanoval v cerkvici, ki so jo vozili med vernike hetitske države. Prave ovacije so se zgodile, ko se je "bog" prikazal na oknu in maševal.
IZGAJANJE NEPOPOSLUŠNIH HČERA IN SINOV ZA ČASA BOGA BALLA oz. BESA
IZRAELCI GREDO IZ EGIPTA
2 Mz 12 "GOSPOD
je rekel Mojzesu in Aronu v egiptovski deželi: »Ta mesec naj
vam bo začetek mesecev, naj vam bo prvi med meseci v letu! Govorita vsej
Izraelovi skupnosti in recita: ›Deseti dan tega meseca naj si vsak priskrbi po
eno jagnje za očetno hišo (družino), po eno jagnje za hišo. Če pa je hiša
premajhna za eno jagnje, naj ga vzame skupaj s svojim sosedom, ki je najbližji
njegovi hiši, po številu duš; naj jagnje štejte po tem, koliko more vsak pojesti!
Jagnje pa naj vam bo neoporečno, eno leto star samec. Morete ga vzeti izmed ovc
ali izmed koz. Hranite ga do štirinajstega dneva tega meseca! Potem naj ga vsa
zbrana Izraelova skupnost proti večeru zakolje. Vzamejo naj nekaj krvi in z njo
pomažejo podboja in naddurje hiš, v katerih ga bodo jedli. Tisto noč naj jedo
meso, pečeno na ognju, in nekvašeni kruh; z grenkimi zelišči naj ga jedo. Ne
jejte od njega nič surovega, tudi ne kuhanega na vodi, marveč na ognju pečeno,
skupaj z glavo, nogami in drobovjem! Ne puščajte od njega do jutra ničesar! Kar
pa bi ostalo od njega do jutra, sežgite! Takole ga jejte: imejte ledja
prepasana, sandale na nogah in palico v roki; jejte ga naglo! To je pasha (hebr.
Pésah, obred bogaboječnosti) za GOSPODA.
To noč pojdem
skoz egiptovsko deželo in udarim vse prvorojence v egiptovski deželi, od človeka
do živine, in opravim sodbo nad vsemi egiptovskimi bogovi. Jaz sem GOSPOD. Tedaj
bo za vas kri znamenje na hišah, v katerih bivate: ko zagledam kri, pojdem mimo
vas; pri vas ne bo morilne šibe, ko udarim egiptovsko deželo. Ta dan naj vam bo
v spomin in praznujte ga kot GOSPODOV praznik; iz roda v rod ga praznujte kot
večni zakon!
Sedem dni jejte
nekvašeni kruh! Že prvi dan odstranite kvas iz svojih hiš! Kajti kdor koli bo od
prvega do sedmega dne jedel kaj kvašenega, bo iztrebljen iz Izraela."
Komentar: V.S.: Kvas slabi in onesposablja delovanje tretjega
očesa. Očitno je Bog (Bes) hotel da imajo tretje oko izbranci (sposobnosti
"izvenčutne" zaznave) nadpovprečno aktivno, uživali pa so tudi
zelišča..
"Prvi in sedmi dan imejte svet shod! Ta dva dneva ne opravljajte nobenega
dela, samo to si pripravite, kar kdo pojé! Obhajajte torej praznik nekvašenega
kruha! Kajti ravno ta dan sem izpeljal vaše čete iz egiptovske dežele; zato
obhajajte ta dan iz roda v rod kot večni zakon! Nekvašeni kruh jejte od večera
štirinajstega dneva prvega meseca do večera enaindvajsetega dneva tega meseca!
Sedem dni naj ne bo kvasa v vaših hišah; kajti vsak, kdor koli bo jedel kaj
kvašenega, bodisi tujec ali domačin, bo iztrebljen iz Izraelove skupnosti. Nič
kvašenega ne smete jesti; v vseh svojih bivališčih jejte nekvašeni kruh!Mojzes je
poklical vse Izraelove starešine in jim rekel: »Pojdite in si priskrbite živali
za svoje družine ter zakoljite (pashalno) jagnje obreda bogaboječnosti! Vzemite
šop hizopa (origana - Origanum maru) in ga pomočite v kri v skledi in z njo
pomažite naddurje in podboja! Nobeden izmed vas naj do jutra ne hodi ven skozi
vrata svoje hiše."
Komentar V. S.: Kri in origano imata izjemno močan vonj. Oba znamenja sta
pomočnikom t.im. angelom Boga omogočasla hitrejšo selekcijo lahkovernih in do
skrajnosti upornih žrtev.
"GOSPOD pojde mimo, da udari Egipt. Ko bo videl kri na naddurju in na podbojih, pojde GOSPOD mimo vrat in ne bo pustil, da bi pokončevalski angel vstopal v vaše hiše in pobijal. Izpolnjujte to kot zakon zase in za svoje sinove na veke! Ko pridete v deželo, ki vam jo bo GOSPOD dal, kakor je obljubil, opravljajte ta obred! In kadar vas vaši sinovi vprašajo: ›Kaj pomeni ta obred? recite: ›To je daritev obreda bogaboječnosti (pashe) za GOSPODA, ki je šel mimo hiš Izraelovih sinov v Egiptu, ko je udaril Egipčane, naše hiše pa rešil.‹«
Komentar V. S.: Sodobni prevajalci tu zaradi zakrivanje dejstev uporabljajo le besedo Pokončevalec, toda v komentarju so nevedli tudi ključ za dešifriranje, ki se glasi: »Toda stari prevodi so Pokončevalca poosebili. 1 Mz 19,13 in 2 Sam 24,16 govorita o angelih, ki so imeli táko nalogo.«
"Tedaj je
ljudstvo pokleknilo in se priklonilo. Izraelovi sinovi so šli in storili tako;
kakor je GOSPOD zapovedal Mojzesu in Aronu, tako so storili. Opolnoči je GOSPOD
udaril vse prvorojence v egiptovski deželi, od faraonovega prvorojenca, ki je
sedel na prestolu, do prvorojenca jetnika, ki je bil v ječi, in vse prvence
živine.
Faraon, vsi
njegovi služabniki in vsi Egipčani so ponoči vstali. Nastalo je veliko vpitje po
Egiptu, kajti ni bilo hiše, v kateri ne bi imeli mrliča."
Komentar V. S.: Gospod Bes je dokazal, da je najmočnejši in da se ga morajo vsi bati. Neposlušnega vladarja je izzival v njegovi trmi in ga osramotil.
Iz 30,27
"Glej, GOSPODOVO ime prihaja iz daljave, njegova jeza plameni, njegova grožnja
je silna.
Njegove ustnice so polne togote, njegov jezik je kakor ogenj, ki požira.
Bog prihaja iz daljave kakor silen vihar, z bliskom in gromom, s silnim vetrom
in nalivom (prim. Hab 3); narodi so pred njim kakor zrnje v situ, ljudstva
ustavlja kakor konja z uzdo.
Njegov dih je kakor poplavljajoč hudournik, ki sega do vratu, da preseje narode
s sitom uničenja in natakne ljudstvom na čeljusti pogubno uzdo."
Več boste izvedeli na predavanju.