NOVA SKUPNOST V NASTAJANJU
SVETVID

 

Pomen VIDETI v slovenskih pregovorih:
 

Česar oko ne vidi, tega si srce ne želi.

Česar ljubezen ne vidi, verjame.

Ljubezen je slepa, a vidi na daljavo.

O Vidi se skozi nič ne vidi.

Sreče in mavrice ne vidimo nad svojo streho.

Več je vredna ena priča, ki je videla, kakor tri, ki so slišale.
 


Stečak, Radimlja, BIH





Vid, dežja ne daj, da bo žetve kaj!

Dež na Vida, ječmenu ne kaže nič kaj prida.

Če je megla na dan Vida, je pšenica malo prida.

Če trs pred Vidom ocvete, se dobrega vina nadejati smete.

Če vidiš prosinca komarje igrati, je treba s senom varčno ravnati.

Srečne oči, ki jo vidijo (štiriperesno deteljico), nesrečna roka, ki jo utrga.

Polž roge pokaže, kadar ga nihče ne vidi.

Sveti Vid je češenj sit.
 




 


Svetvid? 3.500 p.n.št., muzej Louvre, Francija

"Gledati na zgornjem in na spodnjem nivoju". Je upodobljen Svetvid?
4.000 p.n. št., Muzej London, Velika Britanija.


Upodobitev Svetvida? iz Iraka, Vorserasiatisches muzeum Berlin


Družina, v ozadju vidimo starša, spredaj pa tri otroke
 4.000 p.n. št., muzej Metropolitan, Ney York, ZDA.
Je upodobljena družina, ki veruje v Svetvida?


Družina, dva starša in dva otroka, 4.000 p.n.št., Muzej London, Velika Britanija.
 Je upodobljena družina, ki veruje v Svetvida?


"Berem in to me spreminja, toda sam se dvigam nad to kar berem."
3.000 p.n.št. Nacionalni muzej Španija

 
4.000 p.n.št. Metropolitan muzej, New York, ZDA
 

Cucuteni, tripilska kultura 4.200 - 4050 p.n.št.

Žara namenjena pokojnikovemu pepelu s podstavkom.


"Klobuk",  Cucuteni, Arhitektonski muzej Piatra, Neamţ, Romunija

Cucuteni 3.800 - 3.600pns, Arhitektonski muzej Piatra, Neamţ, Romunija

V Cucutenski kulturi so pokopavali pepel umrlega tudi v žarnih posodah. V posodo so vstavljali svoje malike na način da so jih obesili na vrvice in so tako viseli nad pepelom.
Najvišji malik pod katerim so viseli ostali je bil "klobuk" Svetvid.

Klobuk kot simbol Svetvida, Cucutenska kultura


Staroslovanski panteon Svetvida oz. Światowida, Zbruh oz. Zbrucza,
9.st. Narodni muzej, Krakov (Kraków), Poljska.


 


 

Originalna slika kraja kjer je stal malik oziroma idol. Kamenje je na mestu kjer je stal malik položeno v obliki svetega imena - omege (Ω). Kraj se imenuje Bohyta in je del okraja Zbruch, Poljska


Zbruh, kraj Bohyt  kjer je stal idol, Krakov, idol je računalniško dodan


Pod istim klobukom oz.  pod isto kapo so v skupnem domu živeli različni rodovi.
1
Stečak, najverjetneje iz Radimlje, Narodni muzej Sarajevo,
BIH

Podobne motive najdemo tudi drugod. Ta "menhir"  je razstavljen pred Narodnim muzejem v Sarajevu, BIH. Zgoraj je majhen klobuk, pod njim dva kroga v katerem je kolo razdeljeno na 4 dele, pod njim so 3 simbolne zvezde ki jih lahko beremo tudi kot dvoje oči in tretje oko, pod njim luna, ki jo lahko beremo kot nasmeh in pod njim še ena zvezda, ki jo lahko razumemo kot tisto kar je prišlo iz njegovih (iz ust Svaroga?) ust.  


Relijef nagrobnika - Stečak, Radimlja, BIH
Človek Sonce - simbol glave je simbol koncentracije energij, pa tudi cveta z osmimi listi...
 

Podobne ornamenti najdemo na Cocutenski žari, kot 6 tisoč let kasneje na nagrobniku Stečku.

Simboli govorijo o tem, da so duha pokojnika priklicevali in da je žaro obiskoval, podobne rituale so imeli kot kaže tudi v Radimlji še v 15 stoletju in kasneje.
Priklicevanja so dokazovala nesmrtnost duše in povezanost svetlob oziroma energij.


Relijef nagrobnika - Stečak, Radimlja, BIH

Zopet podobni simboli: koncentracije  - glava, grozdja - užitek sobivanja z naravo, osi - ustvarjanja vetra, sprememb.

Stečak – svojstvene nagrobnike najdemo tako na hrvaškem kot v Črni Gori. Do danes je bilo najdenih 66.000 največ - 50.000 v Bosni in Hercegovini. Z relijefi je obdelanih okoli 10.000 nagrobnikov, ostali so brez motivov. Postavili naj bi jih Bogu ljubi - Bogomili. Najbolje ohranjene najdemo v kraju Radimlja v bližini Vidovega polja, ob cesti Čapljina – Stolac, 3 km zahodno od vasi Stolac. Nekropola je na ravnem terenu, ki se rahlo spušča proti reki na zahodu. Pokriva območje 60 x 50 m. Večina nagrobnikov je bila narejena med 15. in 16. stoletjem. Najstarejši odkriti datira v 12. stoletje in je trenutno v lasti Muzeja Hercegovine v Trebinju. Ta spomenik je pripadal županu imenovanem Grdeša oz Grd (v cirilici se župan - жупан). Umrl naj bi  leta 1180 (oz. že 1976), po njegovi smrti je ban Kulin priznal bizantsko prevlado. Spomenik  županu GRD je bil najden na planoti pri Trebinju. Cesta Čapljina - Stolac pelje skozi grobišča, 11 nagrobnikov leži severno od ceste, preostanek pa na jugu. Okoli 20 nagrobnikov je bilo v neznano, morda pa tudi v muzej,  odnešenih okrog 20 nagrobnikov, ob gradnji ceste. Vseh nagrobnikov je skupaj 63. Pet nagrobnikov se nanaša na družino Hrabren Miloradović. Nekropola Radimlja je ena izmed najbolje ohranjenih spomenikov t.im. preganjane “poganske” kulture, torej visoke kulture  v Bosni in Hercegovini. http://en.wikipedia.org/wiki/Grde%C5%A1a



Tripilijska kultura, Cucuteni, "bogovi",
Arhitektonski muzej Piatra, Neamţ, Romunija

Tripilijska kultura, Cucuteni, "bogovi", Arhitektonski muzej Piatra, Neamţ, Romunija

Vaza, kultura Vinča, Narodni muzej Beograd

Pripoved simbola:  "Sva dva, smo trije, smo štirje v domu mojem. 



Detajl kolovrata, ki je razstavljen v Preužitkarski hiši, Mozirski gaj, Mozirje, Slovenija.
"Sva dva, smo trije, smo štirje v domu mojem."

Pripoved simbola: "Vse kar sem prejel vase in kar prejmeš ti, združujeva v drevo življenja."

Vaza najdena na Hvaru, Arheološka kolekcija Dr. Grga Novak, Srbija?

Mislec, 4750 - 4500 p.n.št., Trepolye oz. Târpeşti, Romunija.
"O vsem skupaj je treba razmisliti in se dvigniti nad dnevno življenje svoje glave - svojeglavosti."

"Kaj naj pride v Vazo?", Madaba Jordanija

Ljudje "Kače" so se razdelili na dve vrsti eni so temeljiti, drugi pa do cilja - vladarstva - gredo po "krajši poti". Drugi so uspešnejši, zato se krog vse bolj oži in zapira. Vladarstvo se je skrčilo na skup mišič in par logik. Duhovnost je postala tujost.   Smer vrtenja je smer kazalcev vrtenja današnje ure.
 Delovanje "kač", Cucuteni, Pintadera, ok.  4.450_4.200 p.n.št

Svečeniški krog pramater, Cucuteni, 4.900 - 4.750 p.n.št.
Arhitektonski muzej Piatra, Neamţ, Romunija

V katero stran "mešati",
pokrov posode, Gumelnita, Arhitektonski muzej Piatra, Neamţ, Romunija.
Smer vrtenja je nasprotna vrtenja današnje ure.

V katero smer se vrti Zemlja? Prvotno krščanstvo se je trudilo ohraniti vrtenje v nasprotno smer kot je danes določeno za URO, ni jim uspelo, izpodrinilo, izničilo, zamolčalo ga je katolištvo. Petelina predstavljata preroka, ribe pa ljudi.
Thalassa, Madaba, 6.st. Jordanija

Simbol združevanja Svaroga? Štirje svečeniki petemu darujejo svetlobe in znanja, ki jih imajo. Preko te duhovne hrane zasije. In to je kolo sprememb.
Antiohija, Antakya, Turčija,  obdelan detajl desnega originala

Popisati, preklesati, skriti, uničiti.

Antiohija, Antakya, Turčija
 


Cucuteni, 4.900 - 4.750 p.n.št. Arhitektonski muzej Piatra, Neamţ, Romunija
Simbol združevanja  - "varjenja"  Svaroga.

 

Glava kot oko oziroma koncentrična kroga, ki se zaključita v točki, Stečak, Radimlja, BIH


Simbole - znanja, ki so skriti v njih so osvajalci olastninili, za javnost so "poganske" prepovedali ali pa jih tako kot kulturo bogumilov prepuščajo, da jiih uniči: dež, zmrzal, tresljaji in plini tovornjakov ipd...
Na starodavnem pokopališču Radimlja so namreč "odločevalci" naredili CESTO in tik zraven tudi industrijski kompleks. 

Obredje koncentracije "svetlob". V krogu sedi 14 oseb, izmenično svečenik in civilni poveljnik (kralj oz. vojvoda). Vsak poveljnik ima na levi in desni svečenika. Ritual je bil verjetno narejen verjetno iz treh delov, prvega so vodili poveljniki t.im. civilne oblasti, drugega pa svečeniki, nato pa vsi skupaj naredili še enotno obredje.

Relijef nagrobnika - Stečak, Radimlja, BIH, detajl

Glava je iz 5 + 1 puščic. Šesta puščica simbolizira telo, dve manjši duhova prednikov, tri puščice zgoraj so večje od ostalih, največja pa predstavlja največje sonce Neba. Roki se zaključita s simbolom sprememb, saj je bila oseba magična in je duhovno spreminjala okolico.  S priklicevanjem se je njeno poslanstvo deloma nadaljevalo nekaj časa po fizični smrti.


Tripilska kultura, Gumelnita, Arhitektonski muzej Piatra, Neamţ, Romunija
Podobni simboli koncentracije. Preden hrano použijemo, vanjo vnesemo visoko duhovnost.

Tripilijska kultura, Cucuteni, "bogovi", Arhitektonski muzej Piatra, Neamţ, Romunija
Simbol osebne discipline.


Glava kot oko, skrinja, 1.350 -1.400 p.n.št.,
muzej Episkopi, Kreta

Simbol glava oko so poznale tudi druge kulture, kljub tisočletnim razlikam in tisoč kilometrskim razdaljam.
 
Kula, Yozgat saat, 1908 Turčija

"Veter" izničevanja.

Na relijefih lahko preberemo številna sporočila visoke duhovnosti npr: "Ni strahu, je veselje, na prednike smo ponosni, tudi, ko odidejo na potovanje kot drobna sonca."

Kommagene, Nimrud,Anatolija

Podobno pa se ravna tudi z drugimi ostanki "poganskih"  kultur, toda ostanki so pravzaprav povsod, naši daljni predniki so namreč bili povezani z naravo, sončni in ponosni ljudje.


Stele, menhiri, Etiopija

Stela kralja Ezana, Etiopija, ok. 3 st.n.št


menhiri, Bjorketor Blekinge, Švedska


"Kaj je moja duhovna moč?" 1,2, st. p.n. št., muzej London, Velika Britanija


"Ponosen sem, pod ponosom je vse kar sem zbral v sebi samem, pod krili je vse o čemer sanjarim, z menoj so duhovi prednikov." Frigijska čelada, 4.st. p.n.št., Sammlung Axel Guttmann Mainz
 


"Kaj ujamem, naj pride v glavo? Samo tisto kar je povezano z naravo, njeno veselje", Frigijska čelada, 4.st. p.n.št., Sammlung Axel Guttmann Mainz


Pagoda, tempelj 10.000 Bud, Kitajska


Kreta, 7.st. p.n.št.

Čevlji svečenika Svetvida?" Hochdorf, 530 p.n.št. Zgodovinski muzej Bern Švica


Cvetoča jablana je tročanski simbol nudenja nebesnih svetlob.


Čelada "Svaroga, Tura", 150 -50 p.n.št., Britanski muzej London

Nismo samo bitja Zemlje, tako Zemlja kot mi se sporazumeva z vesoljem.
Je tudi ona v skupnosti Svetvid?


Bog otrok plesa in iger 6.st. p.n.št.



D
etajl kolovrata, ki je razstavljen v Preužitkarski hiši, Mozirski gaj, Mozirje, Slovenija


SKUPNOST SVETVID

AKTUALNO: UNIČEVANJE HABITATA LJUBLJANSKE ŽALE